Wie wordt de enthousiaste en verbindende voorzitter van de Adviesraad Samenlevingszaken?
De gemeente Maassluis vindt het belangrijk dat vanuit de samenleving wordt meegedacht over het gemeentelijk beleid. De Adviesraad Samenlevingszaken is één van de manieren om dit vorm te geven. Deze raad bestaat uit inwoners van Maassluis die het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseren over het gemeentelijk beleid op het gebied van samenlevingszaken. Het gaat hierbij over onderwerpen zoals maatschappelijke ondersteuning, ouderenbeleid, (mantel-)zorg, zelfredzaamheid, werk & inkomen, participatie en jeugd(-zorg). Onderwerpen met hun basis in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet.
Per 1 september 2019 vertrekt de huidige voorzitter. Daarom zoeken we een enthousiaste, verbindende en onafhankelijke
VOORZITTER (m/v)
die het werk van de Adviesraad Samenlevingszaken in goede banen kan leiden.
WIJ DENKEN DAARBIJ AAN IEMAND DIE:
– Een inwoner van Maassluis is
– Zich wil inzetten voor de Maassluise samenleving
– Relevante, meerjarige bestuurservaring heeft
– Positief ingesteld, sociaal betrokken en sociaal vaardig is
– De leden van de Adviesraad betrokken houdt en stimuleert een bijdrage te leveren
– Affiniteit heeft met de onderwerpen op het gebied van samenlevingszaken
De benoeming is in principe voor een periode van vier jaar. De voorzitter ontvangt een jaarlijkse vergoeding van 250 euro. Ook worden kosten voor onder meer cursussen en seminars vergoed. Wilt u meer weten? Bekijk dan hieronder de profielschets.
Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met email:
info@adviesraadsamenlevingszakenmaassluis.nl
Profielschets:
Voorzitter van de Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis
De voorzitter:
- Is een betrokken inwoner van Maassluis die een maatschappelijke bijdrage wil leveren aan de samenleving;
- Houdt zicht op het doel en de rol van de Adviesraad, zoals vastgelegd in het Reglement Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis 2018;
- Voert de taken uit die staan beschreven in het Huishoudelijk Reglement van de Adviesraad Samenlevingszaken (zie www.adviesraadsamenlevingszakenmaassluis.nl);
- Heeft bestuurlijke en leidinggevende kwaliteiten en ervaring ;
- Heeft een positieve, zelfverzekerde, kordate en resultaatgerichte aanpak;
- Heeft feeling voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en kennis en inzicht in de politieke infrastructuur van de gemeente;
- Is onderhandeling-technisch goed onderlegd en zoekt in verbinding naar ‘win- win situaties’;
- Heeft inhoudelijke kennis van ontwikkelingen op het gebied van samenlevingszaken;
- Beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;
- Heeft het overzicht, is procesgericht, stimuleert de cohesie binnen de Adviesraad en draagt als bindende factor bij aan voldoende draagvlak voor de gekozen standpunten;
- Heeft een breed netwerk en/of is bereid om deze te ontwikkelen.
- Is onafhankelijk en heeft geen politieke of ambtelijke functie binnen de gemeente Maassluis;
- Heeft geen commerciële relatie met / bekleedt geen functie bij een organisatie die behoort tot de contractpartners van de gemeente op het gebied van dienstverlening/ hulpverlening in het sociaal domein;
- Is bereid te voldoen aan de integriteitsregels van de Adviesraad.
De zittingstermijn is in beginsel vier jaar. Dit kan één maal met vier jaar worden verlengd.